Samen met ComAV lanceerde het Radiokoor vorig seizoen een oproep voor nieuw Vlaams koorwerk, met als resultaat les Flandriens: met inzendingen van zowel doorwinterde rotten als nieuw talent, opgenomen in de studio en nu ook live in de concertzaal. Want alleen door muziek live op te voeren, kon je ze beleven. Die oorsprong is nog altijd de drijfveer van het Radiokoor. Lees meer over de nieuwe werken en de componisten.

Nicolas De Cock

In Flanders fields

Nicolas De Cock (°1979) studeerde viool aan het Koninklijk Conservatorium van Gent bij Mikhail Bezverkhny en studeerde daarna compositie bij Dirk Brossé. Nicolas is vooral actief als componist, orkestrator en arrangeur en werkte mee aan tal van prestigieuze producties in binnen- en buitenland. Als componist valt Nicolas De Cock niet in één vakje te stoppen. Hij is thuis in vele muziekstijlen en schrijft graag voor diverse bezettingen. Zijn oeuvre omvat onder meer kamermuziek, koormuziek, orkestmuziek, filmmuziek, en een vioolconcerto. Enkele van de recentere werken zijn onder meer Gorgeous Nothings, Suite for String Orchestra en In Flanders Fields. Daarnaast is Nicolas verbonden aan KADE in Deinze als leerkracht compositie, orkestratie en AMT. Je kunt het werk van Nicolas De Cock terugvinden bij de uitgeverijen Euprint (Leuven) en Stringfun (Oostende).


“In het gedicht “In Flanders Fields” geeft de Canadese legerarts John McCrae uiting aan zijn gevoelens van verdriet en eenzaamheid om het overlijden van zijn goede vriend Alexis Helmer in de loopgraven van Wereldoorlog I. Daarnaast zit er in het gedicht ook heel wat strijdvaardigheid en woede. John McCrae balanceert voortdurend tussen hoop en wanhoop, troost en pijn. Die tegengestelde gevoelens inspireerden de muzikale taal van de compositie. Nu eens hard en doordringend, dan weer gloedvol en zalvend.De muziek neemt de luisteraar mee op een emotionele reis. Aanvankelijk overheerst de eenzaamheid, die maakt echter snel plaats voor opstandigheid en strijdlust. Uiteindelijk ebt de woede weg en maakt plaats voor troost en aanvaarding.”
- nicolas de cock

Dietrich Van Akelyen

Poem for the departed

Dietrich Van Akelyen (°1981) studeerde piano aan de Stedelijke academie voor Muziek en Woord te Lokeren. Vervolgens startte hij de opleiding tot componist aan het Koninklijk Conservatorium te Gent in de klas van Dirk Brossé en bracht sporadisch een bezoekje aan Frank Nuyts en Lucien Posman. Tevens volgde hij een opleiding tot dirigent, wat hem ten goede komt bij het dirigeren van eigen werk. De muziek die hij schrijft, balanceert tussen melancholie en absurditeit. Steeds filmisch en met veel aandacht voor het speelplezier van de muzikanten. Bij het schrijven van een nieuwe compositie vertrekt hij sindsdien steeds vanuit twee hoofdgedachten; muziek als bezinning en chaos die naar rust keert. Zijn fagotconcerto Sir Toadstool’s Soliloquy, geschreven voor en gecreëerd door fagottist Pierre Olivier Martens (Bamberger Symphoniker), is hiervan een zeer goed voorbeeld. In diezelfde lijn schreef hij ook Goa Gajah, gecreëerd door het Spectra Ensemble o.l.v. Filip Rathé. Af en toe geraakt hij echter de teugels kwijt van zijn serieuze zoek- en denkwerk. Gewoon alle remmen los en de muze haar werk laten doen. Aren’t instruments fun!? voor harmonieorkest, gecreëerd door Ste-Cecilia van Zele o.l.v. Bart Picqueur, is het resultaat van zo’n ontsporing. Met The Tale of Timmy in the Tumble Dryer, voor clarinet choir maakte Dietrich Van Akelyen in 2018 zijn debuut in New York. Sindsdien wordt hij regelmatig door diverse binnenlandse en buitenlandse orkesten gevraagd om nieuwe muziek op de pupiter te plaatsen. Zijn meest recente werk is Waar de Dender mondt voor koor en orkest ter ere van de Ros Beiaardommegang 2020 (uitgesteld naar mei 2021) waarmee Dietrich door Marnixring Dendermonde als laureaat werd uitgeroepen van de Prudens van Duyse prijs. Dietrich Van Akelyen werd in 2019 aangesteld als dirigent van het DSO ensemble; een strijkorkest met de focus op klassiek met een vleugje onbekende filmmuziek.Ook is hij vaste pianist bij de koninklijke harmonie Ste.-Cecilia Zele. In Japan wordt zijn muziek uitgegeven bij Golden Hearts Publications, binnen Europa geeft Dietrich Van Akelyen dit in eigen beheer uit onder het label Sir Deetrick. Zijn koorwerken vindt u bij Euprint bvba.

“Ik had al lang de intentie om een gedicht te schrijven voor alle dierbaren in mijn leven waarvan ik helaas al vroeg afscheid heb moeten nemen. Een gedicht zonder woorden. Een compositie zonder tekst. Puur klank. Pure sereniteit. De menselijke stem raakt het diepst binnenin en evoceert tevens het transcendente…”
- dietrich van akelyen

Erika Budai

Do not stand at my grave and weep

Erika Budai (°1966) studeerde voor beroepsmusicus aan het Lemmensinstituut te Leuven en aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel. Ze werd meermaals laureaat van de compositiewedstrijd Jonge Componisten te Brussel. Erika Budai volgde masterclasses compositie te Darmstadt bij Karl-Heinz Stockhausen en Wolfgang Rihm en bekwaamde zich als koordirigente in Berlijn en Pontmain in Frankrijk. Erika Budai heeft zo'n 160-tal composities op haar naam staan, waarvan het merendeel koor- en kamermuziek, uitgegeven in België en in Nederland. Ze wordt als jurylid regelmatig gevraagd op nationale en internationale koor- en compositiewedstrijden. Sinds 2012 is zij lid van de Raad van Bestuur van het Béla Bartók Archief te Brussel. Erika Budai doceert harmonie en muziekcompositie aan het Stedelijk Conservatorium van Leuven.

“Deze compositie, getoonzet op de ontroerend mooie tekst van de Amerikaanse auteur Mary Elizabeth Frye (1905-2004), werd opgedragen aan het Leuvense vrouwenkoor Concinite (België) onder leiding van Ludo Claesen en is geschikt voor uitvoering ter gelegenheid van een uitvaartdienst. Toen de beroemde Belgische componist Vic Nees overleed (1936-2013) schreef componiste Erika Budai een herwerkte versie voor gemengdstemmig koor, in het bijzonder opgedragen aan de Heer Nees.”
- erika budai

Info concert