Samen met ComAV lanceerde het Radiokoor vorig seizoen een oproep voor nieuw Vlaams koorwerk, met als resultaat les Flandriens: met inzendingen van zowel doorwinterde rotten als nieuw talent, opgenomen in de studio en nu ook live in de concertzaal. Want alleen door muziek live op te voeren, kon je ze beleven. Die oorsprong is nog altijd de drijfveer van het Radiokoor. Lees meer over de nieuwe werken en de componisten.

Bart Vandewege

Stabat Mater

Bart Vandewege (°1979) is een Belgisch componist, dirigent, zanger en producer, woonachtig te Madrid. Zijn muzikale veelzijdigheid is het resultaat van studies muziektheorie alsook zang, dwarsfluit en piano aan verschillende diverse Belgische conservatoria. Hij specialiseerde hij zich in oude muziek, hedendaagse muziek en jazz. Hij volgde tevens masterclasses orkestdirectie bij onder meer Salvador Mas en Arturo Tamayo, en masterclasses ensemble-zang met The King’s Singers. Hij werkt als componist voornamelijk in functie van theater, film en dans, in opdracht van diverse Europese theatergezelschappen en filmregisseurs, de VRT, Les Ballets C de la B (Alain Platel), en Ars Animación España/Mexico. Hij laat zich als componist niet direct onderbrengen in een of ander vakje, toch zijn z’n muziekjes-in-de-muziekjes (zoals niet-musici die wel eens noemen) zeer herkenbaar, waarbij hij zich laat inspireren door het contrapunt van de Vlaamse polyfonisten uit de 16de en 17de eeuw, maar toegepast in een hedendaags klankidioom van meerlagige compositietechnieken. Bart Vandewege realiseerde diverse cd opnames als gastdirigent van het Vlaams Radiokoor, variërend van vergeten composities van Fétis en Lemmens tot Elliott Carter. Als assistent werkte hij bovendien met La Chapelle Royale, Collegium Vocale, Il Gardellino en het Amsterdam Baroque Choir. In 2008 werd hij aangesteld als artistiek leider van het koor al Ayre Español. Hij is tevens actief als zanger bij onder meer Collegium Vocale Gent, Vox Luminis, Il Gardellino, het Amsterdam Baroque Choir, Huelgas Ensemble, en het Bach Collegium Japan.

“Deze a capella-compositie is geschreven voor 12-stemmig koor, waarbij de componist zich liet inspireren door de lijnen van het gregoriaanse Stabat Mater. De zeer expressieve tekst was hierbij de permanente leidraad, die het tevens mogelijk maakte grote contrasten te verwerken in dit 12 minuten durende werk. “Continuous beauty of sound should be the collective aim in the performance of this piece” is de zin die prijkt bij aanvang van de partituur.”
- bart vandewege

Jan Moeyaert

Lux Aeterna

Jan Moeyaert (°1981) zong als knaap in het Flanders Boys Choir. Hij studeerde musicologie aan de KULeuven, met een uitwisselingsjaar aan de University of London. Nadien trok hij naar de Brusselse conservatoria om er piano, orgel, klavecimbel en schriftuur te studeren. Jan is verbonden aan de academies van Lokeren, Gentbrugge en Hamme als begeleider en pianoleraar. Daarnaast werkt hij onder andere als freelance organist en harmonium-speler in De Munt en bij het Symfonieorkest Vlaanderen, en als freelance zanger bij het SWARA Vocal Ensemble voor hedendaagse muziek. In 2007 stichtte hij samen met zijn vrouw Helen Cassano het Brussels Chamber Choir, dat zij dirigeert, en waarvan hij huiscomponist is. Hij schrijft voornamelijk a capella koormuziek, geïnspireerd door de Engelse koortraditie en de post-romantische klankwereld.

“Lux Aeterna” begint met een evocatie van een 'eeuwig licht', met opstijgende klankensluiers, helder doch warm. Op 'Requiem' zakt het koor vervolgens af, middels een hele-toons-ladder, naar een donkere mineur, waarboven een solo-sopraan haar ziel uitzingt. Wanneer het koor zich voorzichtig naar een hoopvollere majeur beweegt, houdt de soliste haar klaagzang aan in mineur. Deze spanning wordt doorkliefd met een terugkeer van de lichtgevende klankensluiers. Na een bruisende climax vinden koor en solist berusting in het slotakkoord. Jan Moeyaert schreef dit werk in opdracht van het Brussels Chamber Choir in 2013.”
- jan moeyaert

Piet Swerts

Death is nothing

Piet Swerts (°1960) is sinds 1982 docent compositie en orkestratie en senior researcher aan LUCA (Leuven University College of Arts), Campus Lemmens, Leuven. Hij behaalde vele prijzen, waaronder in 1993 de Grote Internationale Prijs Koningin Elisabeth voor compositie met zijn vioolconcerto Zodiac. Hij promoveerde in 2011 als Doctor in de Kunsten met een comparatief onderzoek naar implementatiemogelijkheden van compositieprocessen uit de renaissance naar het heden en werd in 2013 benoemd als Lid van de Koninklijke Academie voor Kunst en Wetenschap in de Klasse Kunsten.

“Death is nothing is de beroemde Canon van de St.Paul’s Cathedral. Het werd na lange tijd plots gecomponeerd in zeer bizarre esoterische omstandigheden waarbij de componist de aanwezigheid heeft gevoeld van een entiteit, volgens hem Henry Scott Holland zelf. Een unieke, angstaanjagende ervaring.”
- piet swerts

Info concert