Er zal deze maand heel wat Scandinavische muziek in de Belgische concertzalen weerklinken...

De Standaard onderzocht het fenomeen, en vroeg ook Bart Van Reyn, muziekdirecteur van het Vlaams Radiokoor én chef-dirigent van het het Deense Radiokoor, naar het waarom van de grote aantrekkingskracht.

“muziek die draait om eenvoud en het boetseren van leegte”
- bart van reyn
Vanwaar toch die gezamenlijke blik naar de hogergelegen gebieden? En wat is er zo bijzonder aan muziek uit het Noorden?

Volgens dirigent Bart Van Reyn ligt de ‘Nordic’ muziekfascinatie in de slipstream van films en televisieseries die ons al langer in de ban van het ‘Nordic noir’ houden.

Als kersverse chef van het Vlaams Radiokoor heeft ook hij oog voor noordse hedendaagse muziek: de haast archaïsche bitterzoete stemblokken van de IJslandse Anna Thorvaldsdottir of de spirituele stemmenweefsels van de Zweed Sven-David Sandström.

Voor Van Reyn, die ook in Denemarken werkt als koordirigent, gaat die muziek ‘om eenvoud en het boetseren van leegte.’ Hij hoort er niet alleen de volksmuziektraditie in die vandaag nog zo sterk leeft in die contreien, maar ook de landschappen. ‘Koud, leeg en dunner bevolkt dan bij ons. Ik denk dat wij daar een soort nostalgisch, onthaastend gevoel bij krijgen.’

lees het hele artikel op de site van De Standaard