Kom je op naar een van onze Deep Field concerten met Eric Whitacre? Bereid je alvast voor en lees de programmatoelichting geschreven door Aurélie Walschaert.

Onder koorliefhebbers is componist-dirigent Eric Whitacre (1970) alles behalve een onbekende. Journaliste Annemarie Peeters omschreef hem in een interview voor De Standaard als een “koorfenomeen met de looks van een ‘surfer dude’ en meer dan vijf miljoen hits op Youtube”. Met zijn hedendaagse maar toegankelijke stijl en innoverende projecten ontketende Whitacre een ware revolutie in de koorwereld: zijn eerste album Light & Gold werd in 2012 beloond met een Grammy Award en ook het vervolgalbum Water Night klom na de release meteen naar de eerste plaats in de iTunes Classical Charts. Mede dankzij zijn handige gebruik van sociale media wist hij over lands- en leeftijdsgrenzen heen een breed publiek te bereiken. Eén van zijn grootste projecten is het online Virtual Choir, waarbij koorzangers van over de hele wereld verenigd worden rond Whitacres eigen composities.

Toch wees niets erop dat Whitacre in de koorwereld zou belanden. Toen hij na lang aandringen een repetitie bijwoonde van het College Choir van de Universiteit in Nevada, kon hij amper een noot lezen. Hij hoopte er mooie meisjes tegen het lijf te lopen, maar vond er zijn roeping. Niet veel later ruilde hij Nevada voor New York en ging compositie studeren aan de befaamde Juilliard School of Music, als leerling van John Corigliano. Zijn inspiratie haalt Whitacre uit zijn verleden als popmuzikant, maar evenzeer uit poezië, filmmuziek of klassieke werken. Hij volgt daarbij vooral zijn intuïtie: “Muziek moet in de eerste plaats authentiek zijn, en iets aan de muzikanten en het publiek vertellen.” Die gevoelsmatige benadering blijkt een heel divers publiek aan te spreken. Hoe de dissonante clusters en kleurrijke harmonieën die zijn muziek typeren telkens weer voor een intense ervaring zorgen, verklaart Whitacre als volgt: “Als je in muziek een bepaald akkoord hoort, kun je vaak al aanvoelen welk akkoord daar achteraankomt. Ik hou ervan een instabiel akkoord en het akkoord waarin het zou moeten oplossen, in elkaar te schuiven. Je krijgt dan een statisch effect, alsof de tijd is stopgezet.”

download de volledige programmatoelichting