Michael Praetorius
Nieuwsgierig naar het pad dat tot hier leidde, keren we terug in de tijd – naar een moment dat allesbepalend bleek: een schoolvriend overtuigde Alain om als jonge tiener mee te zingen bij het Antwerps Kathedraalkoor. Er ging een nieuwe wereld voor hem open, die hij tot dan toe enkel kende van de paar klassieke platen van zijn moeder. “Ik herinner mij dat eerste concert alsof het gisteren was. We zongen een driekorig werk van de Duitse barokcomponist Michael Praetorius in de Dom van Keulen. Ik heb het hele concert lang geen noot gezongen, zo onder de indruk was ik. Toen heb ik beslist om muziek te gaan studeren. Halverwege het vierde middelbaar ben ik gestopt om mij de resterende maanden van het schooljaar voor te bereiden op de toelatingsproef.”
muzikale kriebels
Er volgden enkele omwegen – onder meer via de horeca – maar ook toen kruiste het toeval zijn pad. “Ik heb mijn conservatoriumstudies afgebroken om het restaurant van mijn ouders over te nemen, maar het bleef kriebelen. En dus nam ik privélessen contrapunt en compositie bij Alain Craens. Op een dag liet hij mij weten dat de Opera van Gent (nu Opera Ballet Vlaanderen) een bibliothecaris zocht. Ik waagde mijn kans – met succes. Na een tijdelijk contract van een maand kwam er een plaats vrij bij het Vlaams Omroeporkest en Kamerkoor (nu Brussels Philharmonic vzw). Ook daar kon ik aan de slag. Na anderhalf jaar vroeg de toenmalige intendant Dries Sel mij of ik de artistieke coördinatie van het koor wilde opnemen. En zo is de bal aan het rollen gegaan.”