Grafisch kunstenares An Eisendrath (Studio Anorak) ging op vraag van het Radiokoor aan de slag met de 18de-eeuwse houtsneden uit de exclusieve collectie van het Museum Plantin-Moretus en creëerde een geanimeerde visuele compagnon de route voor Händel's Funeral Anthem for Queen Caroline.

Van drukkunst, naar houtsnede tot videokunst in de concertzaal

Flagey doet op donderdagavond 8 oktober niet alleen dienst als concertzaal, maar ook als virtueel museum. Tijdens het concert Händel: Funeral Anthem for Queen Caroline stelt grafisch kunstenares An Eisendrath (Studio Anorak) - winnares van de Henry Van de Velde Award 2018 - een selectie van originele houtsneden via videoprojecties tentoon uit de exclusieve collectie van het Antwerpse Museum Plantin-Moretus. Het koor katapulteert de muziekliefhebber op die manier helemaal terug naar de 18e eeuw.

"Dit 400 jaar oude bootje uit de houtblok-collectie van het Museum Plantin-Moretus heeft best al een lange weg afgelegd. Het figureert deze week in de animaties die ik samen met Tommy Rombouts ontworpen heb voor het het Vlaams Radiokoor. Ze worden deze donderdag 8 oktober 10 meter breed geprojecteerd tijdens het concert van Händel te Flagey," vertelt An.

Het houtblok werd zo'n 400 jaar geleden haarfijn uitgesneden uit een klein blokje hout van slechts 4 bij 4 centimeter. Het is een van de 14.000 houtblokken die bewaard worden in het Museum. Zowel het houtblok als het boekje worden nog bewaard in het museum. "Van zoiets gaat mijn hart sneller slaan," besluit de grafisch kunstenares.

An Eisendrath, die de vormgeving van het Vlaams Radiokoor creëert en ook voor het Museum Plantin-Moretus werkt, ging op vraag van het Radiokoor aan de slag met de houtsneden. De houtsneden stammen uit de tijd van Plantin, en werden dus in baroktijd gemaakt en gebruikt. Vandaag de dag zijn ze nog steeds eenvoudig, verfijnd en tijdloos mooi - net als vocale muziek door de eeuwen heen. Een selectie werd al verwerkt in de brochure herfst/winter van het Radiokoor, in de productie Funeral Anthem for Queen Caroline krijgen ze een hoofdrol: de 13 delen van het werk worden visueel ondersteund door animaties van een selectie houtsneden.

“Elk van de houtsnedes illustreert een stuk uit het concert. Het was een huzarenstukje om uit de 14.000 kunstwerken in de collectie juist diegene te selecteren die perfect bij de teksten en thema’s van het concert aansluiten. Maar ik ben trots op het resultaat. Net als de vocale muziek zijn de geselecteerde werken getuigen van een diepe liefde voor het ambacht, en tijdloos mooi.”
- an eisendrath, grafisch kunstenares

Een voorproefje