Na op jonge leeftijd o.a. de prijzen Pro Musica, Jos Van Looy, Victor Van Hemel, medaille van de Stad Lier, laureaat Ottoboni,… ontvangen te hebben studeerde Bart Rodyns bij D. Van Handenhoven orgel. Daarna vervolgde hij z’n studies aan de conservatoria te Antwerpen & Maastricht bij D.de Rooij, H. Leenders, J.Verdin en M.Verheggen. Met grootste onderscheiding werd hij “Master of Music”.

Bart won herhaaldelijk verschillende (inter)nationale wedstrijden te Birmingham (UK), Leiden (NL), Brussel, Halle, Kortrijk… Hij maakte opnames voor de Belgische, Duitse, Nederlandse, Franse, Deense en Praagse radio en werd genomineerd voor Klara’s muziekprijzen 2010. In 2014 werd hem een ‘gouden label’ uitgereikt. Zijn concertcarrière bracht hem in de meeste landen van Europa en de USA. In maart 2017 ontving hij de Cultuurprijs van de Stad Lier vanwege zijn bijzondere verdiensten op het gebied van Cultuur.

Bart Rodyns is artistiek leider en klavierspeler van Euterpe Baroque Consort. Dit ensemble brengt barokmuziek op historische instrumenten. In 2015 verscheen hun debuut-CD met Orgelconcerti van G.F. Handel en M. Corrette. Vlak erna was er de release met onuitgegeven muziek van Lierse kapelmeesters (i.o. Festival van Vlaanderen, Label Phaedra) en in oktober 2016 werden de opnames met de integrale Orgelconcerti van Handel afgerond.

Daarnaast werkt hij vast samen met het vermaarde ensemble Oltremontano onder leiding van Wim Becu (met o.a. 2 opnames voor het label Accent).

Eind 2013 wekten Hendrickje van Kerckhove, Bart Rodyns, Eliot Lawson en Lode Leire het historische ensemble ‘The Party’ (1860) weer tot leven met in de erg originele bezetting drukwindharmonium. Recentere hoogtepunt van deze groep waren de 2 Live uitgezonden concerten vanuit het concertgebouw Brugge door Radio Klara en een pas uitgebrachte CD (ZeD Classics).

Bovendien vormt hij met pianist Nicolas Callot een Harmonium-Piano duo waarmee hij net een integrale C. Franck opname maakte (Enigma Records).

Daarnaast werkt(e) hij regelmatig met Les Muffatti, Utopia, BachPlus, InAlto, Brussels Philharmonic, Osiris Brass, Antwerp Symphony Orchestra,…

Bart streeft ernaar om elke muziekstijl zoveel mogelijk uit te voeren op historische instrumenten en is een “klavierspeler” in de brede zin van het woord. Hiervoor doet hij dikwijls beroep op zijn eigen instrumentarium : klavecimbels (Ruckers en Delin replica’s), kistorgels (Moors 2012 en Skrabl 2013), Erard tafelpiano (1803), Mustel Kunstharmonium (1910) en zes 19de eeuwse harmoniums (Debain, Alexandre). Ook in deze optiek is Bart organist-titularis van het beroemde Forceville -orgel (1720) te Broechem. Zijn repertoire omvat muziek van de renaissance tot hedendaagse muziek met o.a. de integrale orgelwerken van F. en L. Couperin, J. Pachelbel, C. PH .E. Bach, J. Brahms en F. Liszt en alle orgelconcerti van G.F. Haendel. Meermaals was Bart solist met gerenommeerde orkesten met werken van o.a. Haendel, Brahms, Haydn, Salieri, Mozart, Bach, Corrette, Poulenc… .

Sinds September 2019 is Bart Rodyns aangesteld als Professor Orgel, Klavecimbel en Harmonium aan Fontys Academy of Music Tilburg in de afdeling: Master of Music.

concerten met Bart Rodyns