De sopraan Hasmik Torosyan werd geboren in Jerevan (Armenië). Ze won verschillende wedstrijden, waaronder de Prize for Young Singers of Armenia (2009), de zesde internationale muziekwestrijd in Seoul (Zuid-Korea), de eerste prijs op de internationale muziekwedstrijd Bella Voce in Moskou (beide in 2010) en de eerste prijs op de internationale muziekwedstrijd Musica Sacra in Rome (2011). Sinds 2011 is Hasmik lid van het ensemble van de Armeense Nationale Opera.

Haar repertoire omvat onder meer Ilia/Idomeneo, Königin der Nacht/Die Zauberflöte, Musetta/La Bohème, Lauretta/Gianni Schicchi, Lisette/La Rondine, Rosina/Il Barbiere di Siviglia, Fanny/La cambiale di matrimonio, Lucia/Lucia di Lammermoor, Adina/L’elisir d’amore, Norina/Don Pasquale, Corinna en Comtesse di Folleville/Il viaggio a Reims, Violetta/La Traviata, Nedda/Pagliacci, en Anush/Anush van A. Tigranyan.

In 2013 zong ze Adina op het Glyndebourne Festival. In 2014 studeerde Hasmik Torosyan aan de Accademia Rossiniana onder leiding van Maestro Alberto Zedda. Ze maakte haar Italiaanse debuut met Corinna/Il Viaggio a Reims op het Rossini Festival in Pesaro. In 2015 debuteerde zij bij het Orchestre national de Paris onder leiding van Michail Jurowski, met haar vertolking van Marfa in Tsar's Bright Korsakov. Recent werkte zij ook met het Armenian National Philharmonic Orchestra onder leiding van E. Topchyan en in 2016 debuteerde zij als Gilda in Rigoletto met datzelfde orkest. Sindsdien stond zij op de bühne in onder meer Bologna, Palermo, Verno, Hamburg, Tokyo, Buenos Aires en Oman. In België was Torosyan al te horen bij de Vlaamse Opera als Musette/La Bohème, Ilia/Idomeneo en Königin der Nacht/Die Zauberflöte.

concerten met Hasmik Torosyan, sopraan