Het Hathor Consort - genoemd naar Hathor, een moedergodin uit de Egyptische mythologie – werd in 2012 opgericht door Romina Lischka.

Het Hathor Consort wijdt zich aan muziek uit renaissance en barok waarin een strijkersensemble van gamba's centraal staat. Tegelijkertijd zoekt de groep naar nieuwe uitdrukkingsmogelijkheden waarin dit geraffineerde kamermuziekrepertoire van Europese oorsprong in multidisciplinaire en interculturele concertvormen wordt gecombineerd met oude muziek van andere continenten en met hedendaagse muziek, wereldmuziek en dans.

Lachrimae, de eerste cd van het ensemble met muziek van John Dowland, verscheen in 2014 bij het Belgische label Fuga Libera en werd door de pers lovend ontvangen. De gelijknamige voorstelling verbindt de muziek van Dowland met zes interludes van de Belgische componiste Annelies van Parys en een choreografie van de Belgische danseres Femke Gyselinck. In ‘Dhrupad Fantasia', het nieuwste project van het Hathor Consort, versmelt dhrupad, de oudste vorm van Noord-Indiase klassieke muziek, ontstaan aan het hof van grootmogol Akbar de Grote, met de Engelse hofmuziek van Elisabeth I tot een nieuwe muzikale taal, waarin compositorische elementen en gezamenlijke improvisaties uit beide stijlen worden gecombineerd.

Omdat vocaal begrip onmisbaar is voor de instrumentale polyfonie van het gambaconsort, werkt het Hathor Consort regelmatig samen met zangsolisten of vocale ensembles, zoals het Pluto-ensemble van Marnix De Cat en Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe.

Het Hathor Consort is met zijn veelzijdige programma's te gast op gerenommeerde festivals en in concertzalen in heel Europa, zoals het Wiener Konzerthaus, Filharmonie Warschau, Bozar Brussel, Wigmore Hall London, Philharmonie Köln, Philharmonie Essen, Festival Oude Muziek Utrecht, MA Festival Brugge, Musikfestspiele Potsdam, Opéra de Rouen, Muziekcentrum De Bijloke Gent, York Early Music Festival en nog veel meer.

concerten met Hathor Consort