“Layton’s performances inspire the soul as they break the heart with their intense beauty.” (American Record Guide)

Stephen Layton is een van de meest gevraagde dirigenten van zijn generatie. Zijn grensverleggende aanpak heeft de afgelopen 30 jaar een verregaande invloed gehad op de koorwereld. Layton wordt regelmatig uitgenodigd om te werken met ’s werelds meest toonaangevende koren, orkesten en componisten.

Behalve stichter en directeur van het koor Polyphony, is Layton ook Fellow en muziekdirecteur aan de Trinity College Cambrige en muziekdirecteur van de Holst Singers. Voorheen was hij onder meer chef-dirigent van het Nederlands Kamerkoor, vaste gast-dirigent van het Danish National Vocal Ensemble, artistiek directeur en chef-dirigent van City of London Sinfonia, en muziekdirecteur aan Temple Church in Londen.

Als gast-dirigent werke Layton onder meer met Philadelphia, Minnesota, London Philharmonic, London Sinfonietta, Royal Liverpool Philharmonic, Ulster, Bournemouth, Royal Scottish National, Britten Sinfonia, Northern Sinfonia, Orchestra of the Age of Enlightenment, Academy of Ancient Music en met kamerorkesten in Engeland, Schotland, Ierland en Australië. Aan de English National Opera dirigeerde hij Bach’s Johannespassie in een productie van Deborah Warner.

Als belangrijk voorvechter van nieuwe muziek, verzorgde Layton premieres Pärt, Ades en MacMillan. Zijn gedurfde uitvoering van Tavener’s epische wake The Veil of the Temple, een keerpunt in de Britse muziek, werd gecreëerd in Londen tijdens de Proms en in New York tijdens het Lincoln Center Festival.

De discografie van Stephen Layton loopt uiteen van Handel met oude instrumenten tot Bruckner en Poulenc, Pärt en Tavener, Łukaszewski en Whitacre. Hij werd onderscheiden met onder andere een Gramophone Award, de Diapason d’Or, de Compact Award en vijf Grammy nominaties.

concerten met Stephen Layton