Benjamin Britten componeerde het War Requiem ter gelegenheid van de inwijding van de Kathedraal van Coventry, die tijdens de Tweede Wereldoorlog was verwoest: een nieuwe kerk verrees naast de ruïnes van de oude.

Ook de muziek balanceert voortdurend tussen klassieke harmonieën en moderne dissonantie. Net als de tekst, want Britten wisselt de traditionele requiemtekst af met verzen van dichter/militair Wilfred Owen, die tijdens de Eerste Wereldoorlog op vijfentwintigjarige leeftijd sneuvelde. En ook al gaan de teksten over dood en destructie, de overtuigde pacifist die Britten was laat zijn muziek vooral de hoop uitdrukken die tussen de regels door gloort.

Een uitvoering van Benjamin Brittens monumentale War Requiem is altijd een belevenis: de bezetting – orkest, groot koor, kinderkoor en drie solisten – is voor dirigent Gianandrea Noseda een ware uitdaging.

Mariss Jansons heeft af moeten zeggen voor dit concert. Hij wordt vervangen door Gianandrea Noseda. Kaartkopers zijn geïnformeerd.

Benjamin Britten – War Requiem, op. 66

praktisch