De muziek die Haydn bij het scheppingsverhaal componeert, is groots, uitgekiend en jubelend. Al in de eerste maat grijpt Haydn de luisteraar bij het nekvel: met paukengeroffel verklankt hij de totale chaos waarin de schepping start, het onverwachte openingsakkoord in do klein als goddelijke binnenkomer.

Het is 1791, en Haydn is in Londen. Hij zal er een opera, zes symfonieën en twintig andere stukken componeren, die onder zijn leiding met groot succes uitgevoerd worden.

Maar Haydn maakt niet alleen muziek, hij luistert er ook naar. Zo raakt hij bij een Handel Commemoration diep onder de indruk van de Messiah. Die ervaring zal cruciaal blijken wanneer hij later in Wenen koormuziek schrijft. Hij neemt een tekst mee gebaseerd op de bijbel en Miltons Paradise Lost, maar voelt zich te weinig thuis in het Engels om daar muziek op te schrijven. Gottfried Baron van Swieten schiet te hulp en maakt een Duitse versie, waardoor Haydn zelf erg geraakt wordt. ‘Elke dag knielde ik neer en bad God mij de kracht te geven dit werk te voltooien’.

En zo ontstond Die Schöpfung. Aan het slot zingt het koor Des Herren Ruhm, er bleibt in Ewigkeit: een opgewekte kijk op de ontstaansgeschiedenis van onze wereld, die Haydn in drie delen schildert: de elementen, de dieren en de mens, en het aardse paradijs. De zondeval raakt hij slechts even en terzijde aan – helemaal Haydn.

∙ 18:30 rondleiding: ontdek Flagey (NL/FR) (Korei Guided Tours)
∙ 19:00 streetfood
∙ 19:30 inleiding: Sander De Keere & Kazushi Ono (EN)
∙ 20:15 concert (met pauze)
∙ 22:45 afterparty: Happy New Season Happy Hour

lees de toelichting bij dit programma

Joseph Haydn
Die Schöpfung, Hob.XXI:2 (1798)

met
Ilse Eerens
sopraan, Allan Clayton tenor, Dietrich Henschel bas-bariton

met de steun van Beside Tax Shelter en de Belgische Taxshelter

ontdek meer

leeslijst

Een verrassende leeslijst rond Haydn: Die Schöpfung - samengesteld door Muntpunt.

ontdek de leeslijst

praktisch