Het Vlaams Radio Koor en Grammy-winnaars Barbara Hannigan en het Ludwig Orchestra brengen een hedendaags Faustverhaal over verleiding, lust en verval, bij monde van Stravinsky.

Zijn opera The Rake’s Progress (‘De lotgevallen van een losbol’), het hoogtepunt van Stravinsky’s glasheldere, speelse neoklassieke stijl, verhaalt de opkomst en verval van Tom Rakewell. De jongeman heeft zijn zinnen gezet op Anne Trulove (de ‘gerestylede’ versie van Goethes Gretchen). Maar hongerig naar weelde en genot laat hij zijn geliefde achter om in Londen zijn geluk te beproeven. Hij wordt daartoe aangezet en bijgestaan door Nick Shadow – aka Mefistofeles. Of de liefde het hoofdpersonage in deze lezing van het Faustverhaal kan redden

In deze semi-geënsceneerde productie van The Rake’s Progress hoor je Hannigan niet, maar zie je haar aan het werk. Ze is bij het Klarafestival immers niet te gast als zangeres, maar wel als dirigent!

Cast: Aphrodite Patoulidou (Anne Trulove), Elgan Thomas (Tom Rakewell), Yannis François (Nick Shadow), Fleur Barron (Baba the Turk), Antoin Herrera-Lopez Kessel (Father Trulove), James Way (Sellem), Bart Van Reyn (koorleider), Linus Fellbom (mise en espace)

Igor Stravinsky – The Rake's Progress

praktisch