Achter de schermen van het Flageygebouw: ontdek de geschiedenis en de verborgen plekjes van dit prachtige geklasseerde gebouw.

👉 bezoek

Heb je al een concertticket? Reserveer dan de rondleiding er apart bij: voor slechts €10 krijg je een uniek bezoek achter de schermen.

De ‘pakketboot’ waarin Joseph Diongre zijn geluidsfabriek inpakte ligt sinds 1935 in volle glorie aangemeerd aan de vijvers van Elsene. Enkele jaren eerder, op 1 februari 1931, startte het Nationaal Instituut voor de Radio-omroep (het NIR) met een nationaal radioprogramma. Na een turbulente ontwerpwedstrijd, die in 1933 uiteindelijk werd gewonnen door de Brusselse architect Joseph Diongre, werd de eerste steen van een nieuw omroepgebouw gelegd in 1935.

De moderne ‘geluidsfabriek’ kreeg de vorm van een statige pakketboot, een verbluffend concept dat als een van de eerste omroepgebouwen wereldwijd werd geprezen voor zijn schoonheid, functionaliteit en akoestiek.

Het ontwerp combineerde architecturale vernieuwing met de strengste eisen op akoestisch en technisch vlak, en bijzondere aandacht voor de afwerking met onder meer speciaal ontworpen meubilair. Het radiogebouw is vandaag bekend als ‘Flagey’, genoemd naar de toenmalige burgemeester van Elsene.

Deze rondleiding wordt aangeboden in het Nederlands.

ism Korei Guided Tours & Muntpunt

praktisch

START: 17:00, hal Flagey (H. Kruisplein - 1050 Elsene)
EINDE: 18:00