Het Radiokoor neemt je mee naar de Rothko Chapel: een plek voor bezinning en meditatie, en een compositie van Morton Feldman die met ‘loud silences’ dezelfde sfeer wil oproepen als de imposante schilderijen van zijn vriend Mark Rothko. Een meditatief concert dat onze perceptie van tijd op losse schroeven zet, en start met Streaming Arhythmia van de IJslandse componiste Anna Thorvaldsdottir: een werk dat een tijdelijke desoriëntatie in het tijdsgevoel van de toeschouwer uitlokt.

Bekijk dit concert op Podium 19.

Dit event wordt uitgezonden op Podium 19, een nieuw en gratis cultuurkanaal dat je kan bekijken op

Je kan op Podium 19 terecht voor virtuele voorstellingen, optredens en concerten uit de Vlaamse cultuurhuizen. Meer info op www.podium19.be.

concert opgenomen in Flagey op 6 november 2020
in samenwerking met Evil Penguin TV & Ars Musica
met de steun van de Belgische Taxshelter & Belga Films Fund

Bij de opening van Rothko Chapel, een plek voor bezinning en spiritualiteit met 14 grote doeken van de kunstenaar, kreeg Feldman de vraag een werk te schrijven om zijn intussen overleden vriend te herdenken. Zo luid zijn leven, zo stil zijn muziek: Feldmans klanken worden geboren en ebben weer weg, kabbelen verder zonder obstakels - nu en dan onderbroken door gapende stiltes. En zo zuigt Feldman, net als Rothko met zijn schilderijen, de toeschouwer zijn wereld in.

Anna Thorvaldsdottir, Streaming Arhythmia
Morton Feldman, Rothko Chapel
(solo: Evi Roelants, sopraan - María Gil Muñoz, alt - Mihai Cocea, altviool - Anastasia Goldberg, celesta - Tom De Cock, percussie)

Dit event wordt uitgezonden op Podium 19. Je kan op Podium 19 terecht voor virtuele voorstellingen, optredens en concerten uit de Vlaamse cultuurhuizen.

Meer info op www.podium19.be.

ontdek meer

Rothko Chapel

Stap de Rothko Chapel binnen samen met Christopher Rothko, zoon van de bekende schilder.

bekijk de clip

ontdek Anna

Dompel je onder in de wereld van componiste Anna Thorvalsdottir.

bekijk de clip

praktisch

Meer info op www.podium19.be.

concert in samenwerking met Evil Penguin TV
met de steun van de Belgische Taxshelter & Belga Films Fund