James MacMillan hoort intussen tot het selecte kransje succesvolle hedendaagse componisten. Het is dan ook een feest om hem in eigen persoon aan het werk te zien en te horen met het Vlaams Radiokoor, in een uitzonderlijk project rond geloof en religie – MacMillans grote bron van kracht en inspiratie.

"James MacMillan is als componist zo zeker van zijn muzikale taal, dat hij die onmiddellijk weet over te brengen op zijn luisteraars”, schreef The Guardian. Zijn Seven Angels mag dan theatraal zijn, met onder meer vreemde instrumenten (Bijbelse geitenhoorns en grommende percussie) en een verbluffende inzet van het volledige vocale pallet van het koor, het is een indrukwekkend, inventief en briljant totaalspektakel dat aan je ziel blijft kleven.

Het verhaal van de zeven engelen van de Apocalyps komt helemaal tot leven en zuigt de aandacht van de toehoorder naar zich toe. Aan het einde wacht gelukkig de verlossing, met de Bijbelse woorden: ‘En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde’.

Om na het apocalyptisch geweld tot rust te komen, brengt MacMillan zelf soelaas met zijn wondermooie Miserere. Geïnspireerd op het bekende Miserere van Allegri, waarmee het concert ook opent, kijkt MacMillans Miserere hoopvol naar de toekomst: ‘Wees mij genadig, o God, heb medelijden met mij en vergeef mij mijn zonden’…

Om deze intense muzikale ervaring compleet te maken, voegt het Radiokoor soundscapes en beelden van Stef Van Alsenoy toe. En nodigt het koor het publiek uit om te liggen, onderuit te hangen of gewoon te zitten rondom de zangers: je kiest zelf hoe en waar je de vocale en visuele kracht van dit concert wil beleven.

Gregorio Allegri – Miserere
James MacMillan