Geen zomer zonder muziek. Daarom bundelen Wilde Westen en Schouwburg Kortrijk hun krachten voor een eclectisch zomers programma in Bolwerk. Brussels Philharmonic, het Vlaams Radiokoor en Ictus slaan de handen ineen en brengen een meesterwerk van minimalisme-legende Steve Reich. Bereid je voor op een onvergetelijke muzikale reis!

Music for 18 Musicians blijft ook bijna vijftig jaar na zijn creatie een ongeëvenaard meesterwerk van Steve Reich. Dit robuuste, avondvullende werk brengt zes slagwerkers, vier piano's, viool, cello, twee klarinetten en een kwartet van vrouwenstemmen samen op één podium. Alles wordt versterkt. Het hele werk is gebaseerd op een "ritmisch knipperen", zo snel als een stroboscoop. Hierboven worden golvende harmonieën geplaatst - aangedreven door de klarinetten en de strijkers - en scat, vocale improvisaties van de vier vrouwenstemmen. Het werk verandert langzaam, als in een droom: de texturen verschuiven als wolken, en leiden de luisteraar van een meditatieve beleving naar een ritmische trance.

Music For 18 Musicians is ook robuust in zijn compositie: elf akkoorden, die worden geïntroduceerd aan het begin van het werk, worden vervolgens uitgebreid verkend en ontwikkeld in de elf secties van het werk. Reich verwijst hiermee naar de muziek van Pérotin, de eerste grote meester van de westerse polyfone kunst ("Ecole de Notre-Dame", Parijs, 12e eeuw).

Dit is de triomf van het minimalisme. Niets wordt verborgen, alle kaarten worden op tafel gelegd. De ritmes, de harmonieën en de processen die ze transformeren: alles is transparant. En toch geeft de compositie niet al zijn geheimen prijs. Reich weet als geen ander hoe de verandering van slechts één noot in de harmonie klinkt als een ingrijpende modulatie, en de toevoeging van maar een enkel instrument als een gebeurtenis van ongekende kracht.

Music for 18 Musicians werd bij zijn premère in 1976 lovend onthaald, gelijkwaardig aan de opera Einstein on the Beach van Philip Glass. Sinds dat jaar heeft het minimalisme zich definitief een plaats weten veroveren op de grote podia.

BLENDER

de zomerse muzikale mix

Geen zomer zonder muziek. Daarom bundelen Wilde Westen en Schouwburg Kortrijk hun krachten voor een eclectisch zomers programma in Bolwerk. De line-up is een heerlijke muzikale blend van klassiek, hiphop, pop, punk en elektronische muziek.

Van 20 juni tot en met 7 juli wordt het Bolwerk omgebouwd tot de perfecte outdoor venue. Een groene omgeving, goedgevulde bar, lokale foodtruck en vooral een reeks artiesten op het podium die doen watertanden: je zou voor minder aftellen naar de zomer. Voor elk wat wil(d)s!

> ontdek het volledige festival

ontdek meer

Composer’s note

“Er is meer harmonische beweging in de eerste 5 minuten van Music for 18 Musicians dan in enig ander volledig werk van mij tot nu toe.” Lees de composer’s note van Steve Reich.

lees

Podcast: Steve Reich & Perotinus

Steve Reich herinnert zich nog de eerste keer dat hij muziek van de 12de-eeuwse Perotinus luisterde, zonder wiens invloed sommige van zijn werken “nooit zouden zijn ontstaan”.

beluister podcast

Reich 360°

Van muziek als gradueel proces tot Steve Reich als reporter-componist: vijf thema's belichten elk een andere kleurtoon in het fascinerende en veelzijdige oeuvre van een onmiskenbaar boegbeeld van het Amerikaans minimalisme. Neem een duik in deze virtuele bibliotheek van MATRIX, centrum voor nieuwe muziek. Klik, lees, luister en absorbeer!

ontdek meer

Artikel Alex Ross

“De grootheid van Steve Reich staat vast. Zijn reputatie als een van de voornaamste grondleggers van de hedendaagse muziek staat min of meer in steen gebeiteld.” Lees het artikel van Alex Ross.

lees (EN)

praktisch