11.11.11, Brussels Philharmonic en Vlaams Radiokoor willen met muziek de wereld veranderen. De organisaties vinden elkaar in het tonen en ondersteunen van mensen en verhalen die het verschil maken: muzikale verhalen voor de ensembles, maatschappelijke verhalen voor de koepelorganisatie.

nieuwe samenwerking

11.11.11, het Vlaams Radiokoor en Brussels Philharmonic lanceren hun samenwerking naar aanleiding van het concert 'Ein Heldenleben', het artistieke levensverhaal van Richard Strauss en een schreeuw om vrijheid en vrede in het celloconcerto van Fazil Say. Want wat zouden we zijn zonder helden? Een vraag die Strauss zich destijds stelde en die vandaag centraal staat in de campagne van 11.11.11. Wat zouden we zijn zonder mensen en bewegingen die een stem geven aan anderen die geen stem hebben?

“Beeld je in dat er geen vrouwenbeweging was geweest die vrouwenstemrecht eiste? Geen vakbonden die streden voor weekendrust en vakantie? Geen Rosa Parks die als zwarte vrouw op haar plaats in de bus bleef zitten? Geen Mandela die met een verzoenende toon uit de gevangenis kwam? Het kritisch middenveld ligt wereldwijd onder vuur. Het wordt voor changemakers steeds moeilijker broodnodig weerwerk te bieden.”
- els hertogen, directeur 11.11.11

Centraal in de samenwerking tussen Brussels Philharmonic, Vlaams Radiokoor en 11.11.11 staat maatschappelijke omkadering rond het artistieke: door het samenbrengen van de twee organisaties en hun respectievelijke ervaring, achtergrond en menselijke verhalen in lezingen, inleefmomenten, ontmoetingen of stadswandelingen.

“Het is een constant streven van Brussels Philharmonic & Vlaams Radiokoor om met onze concerten meer te brengen dan muziek: we zoeken naar beklijvende muzikale momenten met maatschappelijke context en impact. Deze samenwerking is dan ook een belangrijke volgende stap in dat traject.”
- gunther broucke, intendant van brussels philharmonic & vlaams radiokoor.

Alvast enkele muzikale changemakers:

Beethoven 9 & Thaïs Bagula

Op 31 januari brengen Brussels Philharmonic & Vlaams Radiokoor Beethoven’s iconische 9de Symfonie. Beethoven geloofde dat muziek een revolutie kon ontketenen, en gaf via de muziek zijn idealen (menselijke solidariteit en universeel broederschap) een stem. In Oost-Congo brengt changemaker Thaïs Bagula radio letterlijk naar de mensen, en geeft hij met radio Maendaleao een stem aan lokale gemeenschappen en ngo’s. Zo worden de luisteraars bijvoorbeeld aan de hand van politieke debatten geïnformeerd over de verkiezingen.

Via Crucis & Passy Mubalama

Op 26 maart brengt Vlaams Radiokoor Via Crucis, een vrouwelijk blik op de kruisweg, met zowel oude muziek die het klassieke standpunt brengt, als nieuwe muziek van vrouwelijke componisten. Het verhaal van changemaker Passy Mubalama die opkomt voor vrouwenrechten en strijdt tegen seksueel geweld in Congo sluit hierbij aan.

Boenk! & Red Constantino

Met de doubel bill Pastorale2020 & Vive le béton reageert BOENK! (Brussels Young Philharmonic) op de internationale oproep van UN Climate Change en BTHVN2020. Centraal in dit project staat de Pastorale van Beethoven, een symfonie vol bewondering voor de natuur, herwerkt naar een cross-over met etnisch diverse muziekinvloeden om zo aandacht te vragen voor de klimaatverandering. Als expert internationaal klimaatbeleid en directeur van ICSC ijvert Red Constantino voor een doortastend klimaatbeleid op globaal niveau en groene energie voor klimaatslachtoffers op lokaal niveau.

Op deze site changemakers.11.be vindt u meer info over de campagne van 11.11.11.