Duitse mezzosopraan Annika Schlicht studeerde in Berlijn van Renate Faltin. Schlicht ontving een beurs van de Richard Wagner Association en is veelvuldig prijswinnaar op vocale wedstrijden. Dit seizoen maakt zij haar roldebuut als Fenena (Nabucco), Mary (Der Fliegende Holländer) en Fricka (Rheingold) in de nieuwe Ring-cyclus van Stefan Herheim aan de Deutsche Oper Berlin. Zij keert terug bij de Bergen National Opera voor haar debuut als Sesto in La Clemenza di Tito. Als soliste zingt zij onder meer Das Lied von der Erde van Mahler in Klagenfurt, Walpurgisnacht van Bartholdy onder leiding van Kent Nagano in de Elbphilharmonie en het Requiem van Verdi in Essen.

Haar vertolking van Marthe en Bellangère in de wereldpremière van Aribert Reimann’s opera L’Invisible aan de Deutsche Oper Berlin, en haar vertolking van Adriano (Rienzi) werd gelauwerd door de pers. Eerder was zij al te gast in de Staatsoper Hamburg, Bayerische Staatsoper, Opèra de Paris, Semperoper Dresden en Staatsoper Unter den Linden Berlin. Zij soleerde met het UNESCO World Orchestra for Peace in de Negende Symfonie van Beethoven ter herdenking van het einde van de Eerste Wereldoorlog.

Schlicht werkte samen met gerenommeerde dirigenten, onder andere Daniel Barenboim, Zubin Mehta, Kent Nagano en Edward Gardner, met regisseurs als Harry Kupfer, Luc Bondy, Dmitri Tcherniakov en Johannes Erath, en met vele orkesten, onder meer Staatskapelle Berlin, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Wiener Symphoniker, Staatskapelle Dresden, Münchner Rundfunkorchester en Ensemble Modern.

concerten met Annika Schlicht, alt