Belgische harpiste Eline Groslot is een buitengewoon ervaren en gewaardeerd orkestmusicus, chambriste en soliste. Sinds 2001 is Eline soloharpiste van Brussels Philharmonic.

Belgische harpiste Eline Groslot is een buitengewoon ervaren en gewaardeerd orkestmusicus, chambriste en soliste, toegewijd aan de ontwikkeling van jonge musici en met een brede interesse in alle vormen van kunst. Sinds 2001 is Eline soloharpiste van Brussels Philharmonic.

Als musicus vindt ze het creëren, uitvoeren en promoten van nieuwe muziek een bijzonder belangrijke opdracht. Eline speelde oa de wereldpremière van het Concerto voor harp en orkest van Robert Groslot op het World Harp Congress in Sydney, dat in het najaar van 2019 met Brussels Philharmonic op een Naxos verscheen.

Eline concerteerde op talrijke festivals, zoals het Festival Camac te Marseille, het internationaal harpfestival Seduced by harps, het festival van Vlaanderen, Festival de Wallonie, Festival Brigittines en soleerde onder andere met het Vlaams Radiokoor, Dvorak Collegium en Brussels Philharmonic.

Eline maakt deel uit van verschillende kamermuziek formaties zoals het Prometheus ensemble, het Hermes ensemble, I solisti del Vento, Less is more en diverse ad hoc ensembles. Sinds 2018 vormt ze met een groep begeesterde collega’s uit Brussels Philharmonic het ensemble Carousel.

Met haar eigen BOS Events blaast zij het kamermuziek salon van vóór de Franse Revolutie weer leven in: ‘Waar kunstenaars en denkers met een belangrijke visie op het politieke, culturele en economische leven samenkomen om tot nieuwe ideeën te komen die ons in de richting van de hoop sturen.’

Een belangrijk deel van Eline’s hart is gereserveerd voor de begeleiding van jonge musici vanuit een zo breed mogelijke scope. Ze is lerares harp aan het Stedelijk Conservatorium te Brugge en werkte in het verleden als docent harp aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen. Passend bij haar missie startte ze met het holistische programma Jong-talent-in-muziek dat jonge musici niet alleen een doordachte methodiek aanbiedt maar ook in aanraking brengt met andere kunstvormen en veel aandacht schenkt aan bijvoorbeeld communicatie, omgaan met stress en de rol van de musicus in de maatschappij.

concerten met Eline Groslot, harp