Dingen veranderen snel… Aan het begin van de 19de eeuw was er van kerstconcerten, kerstverlichting, kerstbomen of kerstkaarten nog maar amper sprake. Mensen vierden een sobere kerst in besloten, familiale kring – maar tegen het begin van de 20ste eeuw was het helemaal anders, met grootse feesten, chique diners en betoverende concerten. Ook vandaag komen we in de donkerste momenten van het jaar graag samen met vrienden en familie om licht in het duister te brengen, en warmte te delen. En hoe kan dat beter door samen te zingen…

Het Vlaams Radiokoor heeft intussen een heel eigen kersttraditie opgebouwd: een kerstconcert waarin klassieke werken afgewisseld worden met bekende Christmas Carols, gekruid met enkele nieuwe werken als kleine vocale kerstcadeautjes. Een alltime klassieke favourite blijft Benjamin Brittens A Ceremony of Carols. Het werk uit 1942 is opgebouwd uit acht kerstliederen, die Britten samenstelde uit zowel gregoriaanse Latijnse zang als traditionele ‘Christmas Carols’ zonder hun waarde en symbolische lading uit het oog te verliezen. Een perfecte belichaming van de rijke Britse traditie, en een garantie voor sfeer, gezelligheid en authentieke kerstsfeer.

De Warmste Week: Tijdens de jaarlijkse kerstconcerten van het Vlaams Radiokoor zetten we dit jaar onze collectebus klaar om geld in te zamelen voor 11.11.11! Samen willen we het verschil maken: 11.11.11 met hun changemakers, het Vlaams Radiokoor met muziek die mensen samenbrengt. Draag ook jij je steentje bij?

Benjamin Britten A Ceremony of Carols, op. 28
Franz Biebl
– Ave Maria
Francis Poulenc – Quatre Motets Pour Le Temps de Noël