‘Then I saw a new heaven and a new earth’.

Met deze profetische woorden uit de Openbaring van Johannes start James MacMillan zijn Alpha and Omega, en opent het Vlaams Radiokoor dit nieuwe seizoen in Flagey. Een diep ontroerend werk voor a capella koor, waarin herinneringen, verwachtingen en hoop ons nieuw leven geven: een cri de coeur na een moeilijke tijd, vol vastberadenheid om op te staan.

Daarna brengt Brussels Philharmonic Schuberts ‘Unvollendete’: een tastbaar bewijs dat iets wat onvoltooid is toch vol schoonheid en kracht de tand des tijds trotseert. Eindigen doen koor en orkest samen, met een kleinood van Brahms.

James MacMillan
Alpha and Omega / The Death of Oscar

Franz Schubert
Sinfonie Nr. 7 h-Moll D.759 “Unvollendete”

Johannes Brahms
Nänie, op. 82

🕮 DOWNLOAD PROGRAMMABOEK
ℹ️ CONCERT ZONDER PAUZE (60')

ontdek meer

componist

Op de vooravond van de wereldpremière van zijn Alpha and Omega, licht James MacMillan een tipje van de sluiter in dit boeiende gesprek.

bekijk het interview

music talk

James MacMillan deelt zijn ruime ervaring en expertise in een unieke masterclass met het Vlaams Radiokoor gemodereerd door Jeroen D'hoe.

bekijk de masterclass

alpha and omega

Lees de tekst van Alpha and Omega in het Engels, Frans en Nederlands.

download de teksten

nänie

Lees de tekst van Nänie, geschreven door Friedrich Schiller.

download het gedicht

npo topstukken

Waarom is een stuk dat niet af is toch zo'n succes geworden? NPO radio 4 zocht het uit.

lees, luister en leer

vervolledigd?

Kun je met behulp van kunstmatige intelligentie Schubert's symfonie afschrijven? Oordeel zelf.

meer over 'the unfinished symphony'

praktisch