Het festival Ars in Catedrali, in de schitterende Sint-Michiels en Sint-Goedele kathedraal in Brussel, heeft als orgelfestival een geschiedenis die terug gaat tot 1959. Het initiatief om het publiek elke dinsdag in de maanden juli en augustus op een orgelconcert te vergasten, kwam oorspronkelijk van Jozef Sluys - meer dan veertig jaar lang de gevierde organist van de kathedraal.

In die tijd was er maar één orgel, gebouwd door Patrick Collon, maar sinds de installatie van het wereldvermaarde Grenzingorgel in 2000 kregen de concerten een extra dimensie. Dankzij dit indrukwekkend instrument kon een heel nieuw repertoire worden aangeboord.

Het Vlaams Radiokoor koppelt dit jaar vocale muziek van Bach en Mendelssohn aan orgelcomposities van Brahms.

Johann Sebastian Bach – Toccata, Adagio und Fuge in C-dur, BWV 564
Peter Cornelius – 3 Psalmlieder, op. 13
Felix Mendelssohn – Psalm 100 Jauchzet dem Herrn alle Welt
Johannes Brahms
– Zwei Motetten, op. 74: I. Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen?
Johannes Brahms
– Geistliches Lied, op. 30