Kunstenares Berlinde De Bruyckere blaast nieuw leven in de Drongenhofkapel in het Gentse Patershol. Op de plaats waar vroeger het altaar stond, stelde ze haar kunstwerk ‘Honte, 2018−2019’ op: een jong veulentje als offer op een massieve leisteen.

Het project ‘Drongenhofkapel’ kwam tot stand als een voorbestemd toeval. Het aangekochte ‘Honte, 2018−2019’ vond niet onmiddellijk een definitieve plaats, en kunstenaar en verzamelaar gingen samen op zoek naar een plek waar het in afwachting kon worden gedeeld met een groter publiek. Zo kwamen ze uit bij dit laatgotische pareltje, in een historische wijk van de stad Gent: de kapel van het Drongenhof.

Het project ‘Drongenhofkapel’ wil ook andere kunstvormen uitnodigen om zich te laten inspireren door de puurheid en eenvoud van de kapel en de aanwezige kunstwerken: zo ontstaat een dialoog die de bezoeker van de verstillende ruimte intens kan beroeren. Componist Jeroen D’hoe gaat die dialoog aan, en creëert een nieuwe compositie voor gemengd koor en strijkers geïnspireerd door het kunstwerk van Berlinde De Bruyckere. Naast deze nieuwe creatie herwerkte D’hoe enkele eerdere werken, die in dit concert afgewisseld worden met composities van Arvo Pärt.

meer info op drongenhofkapel.be

Jeroen D’hoe
creatie (2024)
Spheres