450 jaar geleden werd Graaf van Egmont onthoofd op de Grote Markt van Brussel. Na zijn dood symboliseert Egmont gematigdheid en tolerantie in woelige en polariserende tijden. Zijn levensverhaal inspireerde vele volgende generaties en zindert tot vandaag nog door: ook deze Egmont werpt een kritisch licht op onze eigen tijd.

Tekst en muziek vertellen in deze productie een boeiend en onpartijdig relaas van de historische feiten, knipogend naar het werk van Goethe en Beethoven en vanuit een hedendaags bewustzijn. Niemand minder dan Jan Decleir en Roy Aernouts vertolken de historische rollen van Graaf Egmont, Margaretha van Parma, Willem van Oranje en de Hertog van Alva.

Jan Decleir & Roy Aernouts
spel

I SOLISTI & Vlaams Radiokoor
ensembles