In het kader van #FakeImages, organiseert het Cultuurcentrum Mechelen samen met Kazerne Dossin de concertreeks ‘Entartete Musik’.

In 1938 opende het naziregime tijdens de Reichsmusiktage in Düsseldorf een tentoonstelling rond muziek met als thema: ‘Entartete Musik’. Ze verzamelden voorbeelden van wat in hun ogen gedegenereerde muziek was: jazz of 'Nigger-Musik', de atonale uitingen van de Tweede Weense School, muziek van Joodse componisten, 'muziekbolsjewisme'.

Gustav Mahler, Alban Berg, Arnold Schönberg, Kurt Weill, Ernst Krenek, Hanns Eisler, Paul Hindemith, Mischa Spoliansky; het waren maar enkele namen op de lange lijst van verdorven componisten.

Tal van musici en componisten voelden de bui begin jaren dertig al hangen en emigreerden tijdig naar het buitenland, waar ze vaak weer van nul moesten beginnen. Anderen werden gedeporteerd naar één van de concentratiekampen, of, als ze meer ‘geluk’ hadden, naar het modelgetto in Theresienstadt.

Daar bood de muziek een welkome afleiding van de barre omstandigheden en de continue angst. Het grootste deel van hen kwam uiteindelijk om, en allen werden ze na de oorlog bijna vergeten.

Gustav Mahler
(arr. C. Gottwald) Des Knaben Wunderhorn: XII. Urlicht) / Adagietto "Im Abendrot"

Mischa Spoliansky

Ein jüdisches Kind *

Adolf Strauss
Ich weiß bestimmt, ich werd Dich wiedersehn *

* (arr. Daniel Capelletti)

ontdek meer

programmaboek

Meer weten over de muziek, de artiesten? Of de gezongen teksten lezen? Lees of print het programmaboekje.

download programmaboek

praktisch