“Les Nocturnes de Chopin ne chantent pas la nuit ; ils chantent le silence de l'âme quand celle-ci se replie sur elle-même.” Jean-Yves Clément

Een concert als een rustpauze, een mentale tankbeurt na een lange werkdag: dat is de belofte die Nocturnes in zich draagt. Het delicate programma laat dromerige en romantische overpeinzingen van Liszt, Schumann, Brahms en Chopin door elkaar zweven.

Johannes Brahms gebruikte poëzie van onder meer Goethe in Vier Quartette, vol melancholische overpeinzingen en geheime nachtelijke avontuurtjes. Ook Frédéric Chopin was heer en meester van die nacht. Hij schreef 21 nocturnes, stuk voor stuk romantische taferelen die de duisternis verwarmen als met een knapperend haardvuur.

In die zoete nacht vinden de stemmen van het Radiokoor en de piano elkaar, gaan samen verder en laten elkaar dan weer los. Een moment om te koesteren.

Franz Liszt
Liebestraum nr. 3

Franz Schubert
Ständchen, D. 920

Johannes Brahms
Vier Quartette, op. 92
Sechs Quartette, op. 112 (selectie)

Robert Schumann
Spanisches Liederspiel, op. 74 (selectie)

Frédéric Chopin
Nocturne nr. 1 in bes, op. 9, nr. 1
Nocturne nr. 11 in g, op. 37, nr. 1
Nocturne nr. 2 in Es, op. 9, nr. 2

🕮 DOWNLOAD PROGRAMMABOEK

CONCERT ZONDER PAUZE ('60)
met de steun van Beside Tax Shelter en de Belgische Taxshelter

ontdek meer

de poëzie

Droom weg bij de gedichten die Schumann, Brahms en Schubert zo onbeschrijfelijk mooi hebben verklankt.

lees de gedichten

Jazzy harmony

Jazzy harmonie en gekke antimetrische figuren: Ethan Hein toont hoe hip Chopin’s Nocturne Op 9 No 1 is!

lees het artikel

Château de Chimay

Ontdek het Kasteel van Chimay in deze korte clip!

ontdek het kasteel