Poëzie, liturgie en bezinning: of hoe hedendaagse componisten inspiratie vinden in eeuwenoude teksten en rituelen. Met deze fijne selectie geeft de stem ons ruimte voor bezinning, plek voor emoties: een adempauze voor hart en geest.

Componisten als Arvo Pärt, Morten Lauridsen of Urmas Sisask kennen de kracht en de impact van vocale muziek maar al te goed: zij gebruiken de stem als geen ander om universele thema’s te vertalen in muziek. Daarvoor grijpen ze vaak terug naar oude religieuze en spirituele teksten, of poëzie. Het samenbrengen van woord en muziek creëert zo een sacrale maar ook herkenbare klankwereld.

Die klankwereld klinkt in de grootsheid van de Jezuiëtenkerk van Lier wonderlijk intiem. Zeker als ze afgewisseld wordt met de muzikale antwoorden van een enkele cello, die op zijn beurt ruimte voor rust en reflectie brengt.

Bekijk dit concert op Podium 19.

Dit event wordt uitgezonden op Podium 19, een gratis cultuurkanaal dat je kan bekijken op

concert opgenomen in Flagey op 26 maart 2021
in samenwerking met Evil Penguin TV
met de steun van de Belgische Taxshelter & Belga Films Fund

programma

Urmas Sisask, Gloria Patri: XXIII. Oremus (1988)
Arvo Pärt, Magnificat (1989)
György Ligeti, Sonata for Solo Cello: I. Dialogo: Adagio, rubato, cantabile (1948-53)
Morten Lauridsen, O Magnum Mysterium (1994)
George Crumb, Sonata: II. Tema Pastorale con variazioni (1955)
Sir John Tavener, Svyati "O Holy One" (1995)
Andrei Golovin, Elegy (1980)
Stephen Paulus, Pilgrim's Hymn (1997)

Urmas Sisask, Gloria Patri: XXIII. Oremus (1988)
Arvo Pärt, Magnificat (1989)
Morten Lauridsen, O Magnum Mysterium (1994)
George Crumb, Sonata: II. Tema Pastorale con variazioni (1955)
Sir John Tavener, Svyati "O Holy One" (1995)
Andrei Golovin, Elegy (1980)
Stephen Paulus, Pilgrim's Hymn (1997)

(concert opgenomen in de Jezuiëtenkerk Lier op 6 maart 2021)

Dit event wordt uitgezonden op Podium 19. Je kan op Podium 19 terecht voor virtuele voorstellingen, optredens en concerten uit de Vlaamse cultuurhuizen. Meer info op www.podium19.be.

geniet alvast van deze opnames door het Vlaams Radiokoor:

-- O Magnum Mysterium (Morten Lauridsen)
-- Magnificat (Arvo Pärt)

ontdek meer

programmaboek

De gezongen teksten en vertalingen, allemaal in een boekje.

download het programmaboekje

praktisch

Dit event wordt uitgezonden op Podium 19, een nieuw en gratis cultuurkanaal dat je kan bekijken op

Meer info op www.podium19.be.

concert in samenwerking met Evil Penguin TV
met de steun van de Belgische Taxshelter & Belga Films Fund