Op een lange bootreis tussen de VS en Engeland in het oorlogsjaar 1942 schreef Benjamin Britten deze cyclus voor een unieke bezetting: vrouwenstemmen en harp.
Ook de tekst is bijzonder: middeleeuwse Engelse poëzie. Het zorgt voor een engelachtige kerstsfeer met flarden gregoriaans en fonkelende harpsolo’s...

stem centraal

Oorspronkelijk was Brittens opzet de eerder ongewone bezetting ‘jongenskoor met harp’, maar later bewerkte hij het werk voor gemengd koor.

taal-parels

Acht kerstliederen, waarvan zes in laatmiddeleeuws Engels en twee in modern Engels, vormen de basis van A ceremony of Carols. Een fragment gregoriaanse Latijnse zang weerklinkt tijdens de in- en uittocht van het koor.

Het kwistige gebruik van de oude Engelse taal zorgt zo voor een aparte vertelling van het verhaal van Christus’ geboorte.

Christmas Carols

Tussen de kerstliederen gebruikte Britten enkele ‘Christmas Carols’, op de hem typerende, onnavolgbare manier bewerkt voor koor en harp. Sfeergevoelig en altijd met bijzondere aandacht voor de mogelijkheden van de menselijke stem, doet Britten recht aan de vaak zeer oude melodieën van kerstliederen

nog meer sfeer

Die mystieke sfeer blijft overigens nog even hangen in dit kerstconcert, met Poulencs Quatre Motets Pour Le Temps de Noël. En om te besluiten blijven we in de ijzersterke traditie van de Engelse Christmas Carols!