"Twee stembanden in m’n lichaam, dat is mijn instrument. Ik ben mijn klankkast: een fascinerende gedachte. De muziek en de tekst bepalen kleur en emotie."

Lore Binon begint haar loopbaan als violiste. In 2008 vervolmaakt zij haar master-opleiding viool aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Yuzuko Horigome. Ze is laureate van verschillende concours waaronder Jong Tenuto en Dexia Axion Classic. Gaandeweg neemt de passie voor de stem de bovenhand en ze behaalt haar Bachelor zang bij Beatrijs De Vos aan het Brusselse Conservatorium, waar haar de Cardon-Prijs, uitgereikt voor uitzonderlijke resultaten, wordt uitgereikt. Ze studeert verder aan de Escola Superior de Musica de Catalunya in Barcelona en beëindigt ten slotte haar Master Zang magna cum laude aan het Conservatorium van Amsterdam bij Valérie Guillorit. Tegenwoordig wordt ze gecoacht door Margreet Honig.

Tijdens de afgelopen seizoenen werkte Lore Binon mee aan de creatie en diverse tournees van Ghost Road 2 of Children of Nowhere, een succesvolle productie van muziektheater LOD. Bij Zonzo-Compagnie creëerde ze in samenwerking met het Ensemble Revue Blanche Berberio 6+, een productie voor jong publiek rondom de componist Luciano Berio. Samen met Zefiro Torna bracht ze rondom het thema "Minnesang/Meistersang" een uniek kamermuziekproject bij Opera Vlaanderen. Eerder werkte Lore Binon mee aan Saul (Händel) voor Transparant en samen met Theatercollectief Skagen en Octopus Solisten aan de voorstelling Almschi over het woelige leven van Alma Mahler. Als Barbarina (Nozze di Figaro) nam ze onder de muzikale leiding van René Jacobs samen met het Freiburger Barockorchester, deel aan haar allereerste internationale operaproductie. Met haar vertolking van Arnold Schönbergs Pierrot Lunaire gooide ze hoge ogen op het festival van Schiermonnikoog. Ook haar bijdragen aan Sirènes (Luca Francesconi) met Brussels Philharmonic o.l.v. Michel Tabachnik bij Festival Musica in Straatsburg en aan Drumming (Steve Reich) met Ictus en Rosas werden op lof onthaald.

Haar fijngevoelige en rijke muzikale persoonlijkheid maakt haar een veel gevraagde soliste in binnen- en buitenland. Ze werkt in dit verband samen met ensembles als Ictus, Oxalys, Vlaams Radio Koor, Brussels Philharmonic en Lingua Franca en vertolkt solopartijen in o.a. Die sieben letzte Worten unseres Erlösers - in samenwerking met de internationale Haydn Biënnale -, Magnificat (Bach), Brahms’ Liebeslieder en Neue Liebeslieder, Dixit Dominus (Händel) en Lobgesang (Mendelssohn). Op uitnodiging van de Nederlandse Bachvereniging nam ze onder de leding van Jos Van Velthoven deel aan een uitgebreide tournee met Bachs Matthäus Passion.

Ze werkte reeds samen met dirigenten, onder meer René Jacobs, Hervé Niquet, Alexander Rudin, Jos van Veldhoven, Michel Tabachnik en trad op in onder andere Bozar, Salle Pleyel, Opera de Lyon, Palau de la musica en De Doelen.

Lore Binon koestert een grote liefde voor het liedgenre. Deze affiniteit bracht haar ertoe masterclasses bij onder meer Udo Reinemann, Rudolf Janssen en Roger Vignoles te volgen. Ze trad ondertussen op in het Muziekgebouw aan het IJ binnen de serie grote zangers. In Engeland was ze eerder te gast op het prestigieuze Oxford Lieder Festival en maakte ze haar opwachting op de Festivals van Chipping Campden en Wesley Chapel Harrogate. Kamermuziek is een andere grote liefde van Lore. Ze nam deel aan het kamermuziekfestival te Schiermonnikoog en trad aan op het Festival Consonances. Ze werkt samen met diverse ensembles en is stichtend lid van Revue Blanche - een unieke combinatie van stem, harp, altviool en fluit - waarmee ze in binnen- en buitenland concerteert. Het ensemble was reeds te gast in o.a. Concertgebouw Brugge, Bozar, Flagey en ontving de Klara voor jonge belofte editie 2014.

concerten met Lore Binon