Als eerbetoon aan componist Wim Henderickx, die onverwacht overleed in december 2022, hernemen we Revelations: een bijzondere compositie van Wim uit 2017, die op CD werd opgenomen in 2020 door het Radiokoor, HERMESensemble, Lore Binon en Wim zelf als dirigent en percussionist.

Revelations is een multimedia productie die vertrekt vanuit de indrukwekkende visioenen van de 13de-eeuwse dichteres en mystica Hadewijch d’Anvers. Haar getuigenissen behoren tot de meest verbazingwekkende teksten uit onze literatuurgeschiedenis.In de traditie van de middeleeuwse christelijke mystiek, beschrijft Hadewijch in haar Visioenen een pure liefdesrelatie met de goddelijke Ander, los van eigenbelang en persoonlijke motieven; passie is hierbij het sleutelwoord.

Het woordeloos werk van Henderickx combineert inspiratie uit middeleeuwse en renaissancemuziek voor vrouwenstemmen met kruidige strijk-, fluit- en trommelklanken en soundscapes - die aan het eind oplossen in de mist des tijds.

In een setting waarin een individu, sopraan Lore Binon, tegenover een vrouwenkoor geplaatst wordt, zoekt Revelations naar de kracht van visionaire ervaringen en extase in onze hedendaagse context.

>> meer over Wim Henderickx op www.wimhenderickx.com

Wim Henderickx