Als eerbetoon aan componist Wim Henderickx, die onverwacht overleed in december 2022, hernemen we Revelations: een bijzondere compositie van Wim uit 2017, die op CD werd opgenomen in 2020 door het Radiokoor, HERMESensemble, Lore Binon en Wim zelf als dirigent en percussionist.

Revelations is een multimedia productie die vertrekt vanuit de indrukwekkende visioenen van de 13de-eeuwse dichteres en mystica Hadewijch d’Anvers. Haar getuigenissen behoren tot de meest verbazingwekkende teksten uit onze literatuurgeschiedenis.In de traditie van de middeleeuwse christelijke mystiek, beschrijft Hadewijch in haar Visioenen een pure liefdesrelatie met de goddelijke Ander, los van eigenbelang en persoonlijke motieven; passie is hierbij het sleutelwoord.

Het woordeloos werk van Henderickx combineert inspiratie uit middeleeuwse en renaissancemuziek voor vrouwenstemmen met kruidige strijk-, fluit- en trommelklanken en soundscapes - die aan het eind oplossen in de mist des tijds.

In een setting waarin een individu, sopraan Lore Binon, tegenover een vrouwenkoor geplaatst wordt, zoekt Revelations naar de kracht van visionaire ervaringen en extase in onze hedendaagse context.

>> meer over Wim Henderickx op www.wimhenderickx.com

Wim Henderickx
Revelations (2017)

met ook:
Jorrit Tamminga
elektronica
Bart Celis geluidsontwerp
Kurt d'Haeseleer
, video

--

Voor het concert speelt beiaardier Carl Van Eyndhoven het werk Left Unsaid, een compositie van Maurick Reuser in memoriam Wim Henderickx. Kom luisteren voor het concert, om 20u aan de ingang van de Jezuïetekerk.

bekijk de trailer:

beluister de opname:

ontdek meer

poëzielijst

Revelations van Wim Henderickx: een werk rond de visioenen van de mystica Hadewijch. Muntpunt duikt mee in die mystieke wereld en stelt een poëzielijst samen

ontdek de poëzielijst

album Revelations

voorproefje op het concert? REVELATIONS is de opname met Wim Henderickx, HERMESensemble, het Vlaams Radiokoor, Lore Binon en Muziektheater Transparant en sonoloog Jorrit Tamminga.

besluister het album

Podcast

Hildegard von Bingen was een homo universalis: ze was abdis, priesteres, geneeskundige, mystica, filosofe én componiste. Beluister de podcast 'Klassieke Mysteries', en ontrafel haar mysterieuze levensverhaal.

beluister de podcast

praktisch