Dit concert ging door op 30 april zonder live publiek in de zaal: met jouw ticket kun je het concert (her)bekijken tot en met 14 mei.

🎟️🎫 koop tickets (€5)

Eén van de grootste klassiekers ter wereld. Een imposant werk dat meteen naar de keel grijpt en zelfs de hevigste hardrock-fan stil weet te krijgen. Een werk omringd door vraagtekens, discussies en geheimen. Het Requiem van Mozart.

Het laatste werk van Mozart is zonder twijfel één van zijn populairste werken – maar ook één van de meest controversiële. De laatste dagen van Mozarts leven zijn immers gehuld in een waas van mysterie, en niet alleen zijn precieze doodsoorzaak blijft het voorwerp van discussie, maar ook wat zich in die ultieme uren aan zijn sterfbed afspeelde. Heeft hij werkelijk, tot op het einde, met de hulp van Antonio Salieri, aan zijn ‘Requiem’ gewerkt?

Kort voor zijn dood vroeg een anonieme opdrachtgever Mozart om een requiem te componeren. IJlend, overgeleverd aan koorts en hevige pijn, geloofde Mozart dat hij zijn eigen dodenmis aan het schrijven was. Het lukte hem om de structuur van het werk op papier te zetten en zelfs de eerste delen af te werken – en toen overleed het wonderkind.

Het was Süssmayr, één van Mozart’s leerlingen, die het werk vervolledigde en aan de geschiedenis schonk. En hoewel er discussie is over de artistieke inhoud van het Requiem, toch hoort deze muzikale weerspiegeling van ziekte en wanhoop, drang naar verlossing en uiteindelijke berusting tot het meest ontroerende ooit geschreven.

W.A. Mozart, Requiem in d-moll, KV 626

ontdek meer

ontdek

Pieter Bergé, hoogleraar musicologie aan de KU Leuven, vertelt aan de Interne Keuken-tafel over zijn boek: Wie schreef het requiem van Mozart?

beluister de podcast

programmaboek

Meer weten over de muziek, de artiesten? Of de gezongen teksten lezen? Lees of print het programmaboekje.

download programmaboek

het requiem

Het Nederlandse NPO Radio 4 zorgt voor een snelle introductie tot Mozarts Requiem.

tekst & vertaling

Lees mee met de teksten van het Requiem, vertaald naar het Nederlands en het Frans.

download gezongen tekst

symfomania! DIY

Tekenen, spelen, zingen, luisteren... en vooral genieten van de muziek van Mozart! Ontdek deze leuke handleiding voor jonge muzikale doe-hoe-zelvers.

download de fiches

praktisch

Dit concert gaat door, ook zonder live publiek in de zaal: je kan het volgen via livestream.

🎟️🎫 koop je tickets (€5) hier
(livestream beschikbaar tot en met 14 mei)