‘Het werd avond en het werd ochtend: dat was de eerste dag’. (Gen. 1,5)

Het daglicht vervaagt, de nacht valt. De stem neemt de fakkel over van de zon: de Vespers weerklinken om hart en geest te verlichten.

De intense Vespers van grootmeester Rachmaninov, diep geworteld in de Orthodoxe traditie, ontmoeten de hedendaagse Vespers van Missy Mazzoli - die een verwrongen, hedendaagse versie maakt, op zoek naar geloof in een wereld waar technologie regeert.

Vigilie voor de hele nacht

Rachmaninov schreef zijn Vespers niet als fervent gelovige, maar vanuit een fascinatie voor de oude melodieën van de orthodoxe liturgie. Helemaal in lijn met dat geloof, waar alleen de stem de ware betekenis van het Heilige woord kan overbrengen, componeert hij voor a capella koor en duikt diep in de mogelijkheden die de stem hem biedt. Hij speelt en combineert als was het een symfonische set, en geeft in de 15 delen zijn eigen interpretatie van ‘de ongeëvenaarde schoonheid’ van orthodoxe muziek.

Tegelijk betoverend en verontrustend

En wat als deze Vespers, bedoeld om innerlijke rust te vinden, vandaag weerklinken - in onze ‘New Dark Age’ waar technologie zijn almaar groter wordende schaduw werpt over mystiek, mysterie en geloof? In Vespers for a New Dark Age, opgezet als een vijfdelige suite, brengt Missy Mazzoli elementen uit de liturgische koormuziek, avant-garde elektronica en new age samen.

Sergei Rachmaninov
All-Night Vigil, op. 37, "Vespers"

Missy Mazzoli
Vespers for a New Dark Age

📖 download programmaboek

solisten:

Katrien Baerts sopraan
Annelies Van Gramberen
sopraan
Bauwien van der Meer mezzosopraan (22/09 & 05/10)
Els Mondelaers mezzosopraan (06/10)

met de steun van Beside Tax Shelter en de Belgische Taxshelter

ontdek de muziek van deze productie:

ontdek meer

vocal fabric podcast

Bart Van Reyn en Sander De Keere nemen je op een aangrijpende reis door het vocale meesterwerk van Rachmaninov.

beluister de podcast

leeslijst

Een verrassende leeslijst rond de Vespers van Rachmaninov - samengesteld door Muntpunt.

ontdek de leeslijst

praktisch