Niets te zien – maar een heel leven voor je.

Door een genetische aandoening wordt Karl Meesters langzaam blind en kreeg hij af te rekenen met barrières die de meeste jonge mensen vreemd zijn: zelfstandigheid, mobiliteit, connecties maken met mensen rondom je... alles werd anders, moeilijker.

Maar niet onmogelijk. Karl kwam in actie: samen met vrienden richtte hij een vzw op die zich inzet voor bewustmaking rond slechtziendheid.

En hoe! Het zicht is misschien verloren, maar het gehoor en de andere zintuigen zijn aangescherpt. Concerten zijn de ultieme plek waar je dat kan ervaren – en dus organiseert de vzw met het project rien à voir concerten op ongewone plaatsen, waar de passie voor muziek én de geluidskwaliteit centraal staan.

Dat Karl en het Vlaams Radiokoor elkaar vonden, stond dus in de sterren geschreven. Doorheen dit bijzondere concert vertelt Karl over zijn tocht vol vallen en opstaan, de vele crisismomenten maar ook de nieuwe inzichten en toekomstdromen. Het Vlaams Radiokoor vult aan waar woorden tekort schieten: met muziek. Die vertaalt de gevoelens met uiteenlopende werken, die bevreemdend, chaotisch, donker maar ook puur, hoopgevend en inspirerend zijn.

Want laat het duidelijk zijn: rien à voir gaat over talenten en niet over gebreken. Karl keerde de zaak om: dankzij rien à voir is er wel iets te zien, nog meer te horen en vooral veel engagement te voelen.

Paweł Łukaszewski – Daylight Declines
Ólafur Arnalds – You Are the Sun