Draadje na draadje, kleur na kleur, laag na laag. Met oud en nieuw, met religie en afstand, met zorg en liefde. Zo boetseert dit concert een indringend muzikaal weefsel dat bezinning en reflectie brengt, met de kracht van de stem en die van de vrouw als leidraad.

Bekijk dit concert op Podium 19.

Dit event wordt uitgezonden op Podium 19, een nieuw en gratis cultuurkanaal dat je kan bekijken op

Je kan op Podium 19 terecht voor virtuele voorstellingen, optredens en concerten uit de Vlaamse cultuurhuizen. Meer info op www.podium19.be.

concert opgenomen in AMUZ op 4 februari 2021
in samenwerking met Evil Penguin TV & Ars Musica
met de steun van de Belgische Taxshelter & Belga Films Fund

Het Membra Jesu Nostri van Buxtehude bezingt de lichaamsdelen van de aan het kruis genagelde Christus. Aan zijn voeten staat Maria. 'Huilend stond de moeder aan de voet van het kruis, waaraan haar zoon te sterven hing', zo begint het Stabat Mater van Pergolesi.

Componistes Caroline Shaw en Anna Thorvaldsdottir geven een hedendaags antwoord op de Membra Jesu Nostri, vanuit een vrouwelijk perspectief waarin het verlangen naar warmte en schoonheid en geborgenheid een plek krijgt. Het laatste woord is voor Patricia Van Ness, die hoop en vertrouwen brengt: ‘Mijn hart is een heilige tempel, een woonplaats vol rijkdom en complexiteit, van wijsheid niet vatbaar voor mijn verstand, van wonderen en genade, allemaal ontvangen uit uw hand’.

Dietrich Buxtehude, Membra Jesu Nostri, BuxWV 75 (selectie)
Giovanni Battista Pergolesi, Stabat Mater Dolorosa, Grave
Caroline Shaw, To the Hands
Anna Thorvaldsdottir, Ad Genua
Patricia Van Ness, Cor meum est Templum Sacrum

ontdek meer

programmaboek

Toelichtingen, biografieën & teksten, allemaal in een boekje.

download het programmaboek

podcast

Bart Van Reyn over de muziekkeuze in Via Crucis, en hoe hij de 17de-eeuwse Buxtehude verbindt met de 20ste-eeuwse Carolina Shaw.

beluister de podcast

seven responses

Het project Seven Responses van het koor The Crossing: 7 hedendaagse componisten schrijven een antwoord op Membra Jesu Nostri.

ontdek Anna

Dompel je onder in de wereld van componiste Anna Thorvalsdottir.

bekijk de clip

praktisch

Meer info op www.podium19.be.

concert in samenwerking met Evil Penguin TV
met de steun van de Belgische Taxshelter & Belga Films Fund