Dit concert ging door op 29 mei zonder live publiek in de zaal: 🎟️🎫 met jouw ticket (€5) krijg je toegang tot de livestream en kun je het concert herbekijken tot en met 29 juni.

Goddelijke grandeur tegenover menselijke nietigheid - een concept dat de kunst zo vaak probeert te vatten, maar vooral dankzij muziek intens ervaren wordt.

Enkele grootse liturgische werken voor 40 stemmen contrasteren in dit programma met breekbare profane parels voor gamba consort en sopraan. Hoe uiteenlopend ook, de mens - en de menselijke stem - is en blijft de de drijvende kracht in beide werelden.

De verklanking van het goddelijke met niets meer dan die menselijke stem - het lijkt tegenstrijdig, maar het is het niet. De monumentale hemel wordt haast tastbaar in de indrukwekkende vocale beeldhouwwerken die 40-stemmig weerklinken.

Thomas Tallis’ iconische Spem in alium laat je na amper 10 minuten met een onvergetelijke, bijna fysieke ervaring achter: dun, bijna aarzelend, laat hij één stem de smeekbede beginnen. Om dan op te bouwen, de klanken rollend van koor naar koor, als echo’s kaatsend door en tussen en over de zangers en het publiek. Trots op zijn vakmanschap rondde hij de smeekbede af met de kracht van alle 40 stemmen samen: 'Zie om naar onze nederigheid!'.

Het contrast met de nietigheid van de mens in de intieme werken voor gamba consort en sopraan maakt de sensatie van goddelijke grootsheid nog groter.

Thomas Tallis, Spem in Alium
Ralph Vaughan Williams, Mass in G Minor
Stephen Wilkinson, The Garden
Philippus de Monte, Super Flumina Babylonis
Charles Tessier, Air espagnol: No ay en la tierra
John Dowland, Flow My Tears / Can She Excuse My Wrongs
William Byrd, Quomodo cantabimus / Ye Sacred Muses

ontdek meer

podcast

Bart Van Reyn vertelt over het meesterwerk van Thomas Tallis: Spem in Alium.

beluister de podcast

programmaboek

Meer weten over de muziek, de artiesten? Of de gezongen teksten lezen? Lees of print het programmaboekje.

download programmaboek

praktisch

Dit concert gaat door zonder live publiek in de zaal: je kan het volgen via livestream.

livestream in samenwerking met Evil Penguin TV
met de steun van Belga Films Fund en de Belgische Taxshelter