Met het klassieke bijbelverhaal als ruggengraat componeerde Bach eerst de zanglijnen voor zijn Weihnachtsoratorium, die een kerstfilm avant la lettre tot leven brengen. Helemaal origineel was hij trouwens niet: hij recycleerde composities die hij eerder voor een verjaardag of andere feestelijke gebeurtenis schreef - en gaf ze zo een ticket voor de eeuwigheid.

In zes delen neemt Bach ons als meester-verteller mee van eerste kerstdag tot driekoningen. De delen horen bij elkaar, maar waren niet bedoeld om na elkaar uit te voeren: Bach componeerde ze om tijdens de diensten in de kerstperiode, zes dagen lang, uit te voeren. Wij maken voor dit concert een selectie: delen 1, 2, 3 en 6 laten de verhaallijn mooi doorlopen, en zorgen samen voor een feestelijke kerst in al zijn glorie.

“Ik heb heel vaak zelf ervaren hoe vele mensen in Duitsland naar Kerstmis toeleven met het Weihnachtsoratorium: als hoopvolle soundtrack die licht in de duisternis van de decemberdagen brengt. Dat gevoel wil ik zeker overbrengen aan ons publiek.” Bart Van Reyn, muziekdirecteur

Johann Sebastian Bach
Weihnachtsoratorium, BWV 248

*met sopraan Viola Blanche op 17 & 22 december
*met sopraan Deborah Cachet op 20 december

ontdek meer

toelichting

Een jubelend openingskoor, tromgeroffel en trompetten: Bachs Weihnachtsoratorium is één en al vreugde, een ode aan de wonderbaarlijke geboorte van Christus.

lees meer over de muziek

programmaboek

Meer weten over de muziek en de artiesten? Lees of print het programmaboekje.

download het programmaboek

vocal fabric podcast

Ga met Bart Van Reyn en Sander De Keere terug naar het 1734, en ontrafel mee de magie van het Weihnachtsoratorium.

beluister de podcast

praktisch

update: overlegcomité 3 december 2021

Vanaf maandag 6 december zijn enkel voorstellingen en concerten zittend met minder dan 200 toeschouwers toegelaten. Concertgebouw Brugge contacteert alle tickethouders persoonlijk en zo snel mogelijk. Zij zullen hun tickets kunnen teruggeven via de accountomgeving op de website of de ticketwaarde doneren. Deze voorstelling wordt terug in verkoop geplaatst voor de maximale capaciteit van 200 personen. Hierbij geeft Concertgebouw Brugge de eerste kans aan vroegere tickethouders om nieuwe tickets te kopen. Meer info op www.concertgebouw.be.

🎟️🎫 €49 > €13

Zaal: Concertgebouw Brugge