Met het klassieke bijbelverhaal als ruggengraat componeerde Bach eerst de zanglijnen voor zijn Weihnachtsoratorium, die een kerstfilm avant la lettre tot leven brengen. Helemaal origineel was hij trouwens niet: hij recycleerde composities die hij eerder voor een verjaardag of andere feestelijke gebeurtenis schreef - en gaf ze zo een ticket voor de eeuwigheid.

In zes delen neemt Bach ons als meester-verteller mee van eerste kerstdag tot driekoningen. De delen horen bij elkaar, maar waren niet bedoeld om na elkaar uit te voeren: Bach componeerde ze om tijdens de diensten in de kerstperiode, zes dagen lang, uit te voeren. Wij maken voor dit concert een selectie: delen 1, 2, 3 en 6 laten de verhaallijn mooi doorlopen, en zorgen samen voor een feestelijke kerst in al zijn glorie.

“Ik heb heel vaak zelf ervaren hoe vele mensen in Duitsland naar Kerstmis toeleven met het Weihnachtsoratorium: als hoopvolle soundtrack die licht in de duisternis van de decemberdagen brengt. Dat gevoel wil ik zeker overbrengen aan ons publiek.” Bart Van Reyn, muziekdirecteur

19:30 inleiding
Sander De Keere & Bart Van Reyn

20:15 concert
Johann Sebastian Bach
Weihnachtsoratorium, BWV 248

21:45 einde concert

*met sopraan Viola Blanche op 17 & 22 december
*met sopraan Deborah Cachet op 20 december

ontdek meer

programmaboek

Meer weten over de muziek, de artiesten? Of de gezongen teksten en vertalingen lezen? Lees of print het programmaboekje, of klik hier voor de mobiele versie.

download programmaboek

vocal fabric podcast

Ga met Bart Van Reyn en Sander De Keere terug naar het 1734, en ontrafel mee de magie van het Weihnachtsoratorium.

beluister de podcast

toelichting

Een jubelend openingskoor, tromgeroffel en trompetten: Bachs Weihnachtsoratorium is één en al vreugde, een ode aan de wonderbaarlijke geboorte van Christus.

lees meer over de muziek

praktisch

Ten gevolge van de nieuwe maatregelen besloten door het Overlegcomité van 03.12.21 betreffende culturele evenementen binnenshuis, moet Flagey de omvang van de concerten beperken tot 200 personen.

Om zoveel mogelijk mensen te kunnen verwelkomen, wordt het concert van 22 december ontdubbeld naar een eerste concert op 20 december (20:15) en een tweede concert op 22 december (20:15).

🎟️🎫 €31 > €5

Zaal: Studio 4, Flagey