Mozarts Mis in c, of de Grosse Messe, is een van zijn meest geliefde koorwerken. En terecht: deze onafgewerkte mis is groots van opzet, intens van expressie en verrassend in vorm. Een werk dat balanceert tussen devotie en dramatiek, met echo’s van Bach en Händel én intieme sopraanaria’s die hij voor zijn vrouw Constanze schreef.
Daarnaast klinkt Beethovens Vijfde – muziek die zo vertrouwd is dat één motief volstaat. Twee meesterwerken in c mineur, elk met een uitgesproken karakter, elk een krachtige vertolking van de menselijke gevoelswereld.
En zoals het vaak gaat met overbekende werken, hebben we als liefhebbers, luisteraars en musici na een tijd de neiging om dingen voor lief te nemen. ‘Alweer’ Beethoven 5. Maar iconische muziek wordt niet voor niets iconisch. Deze muziek, de emotie en de energie die erin zit, is ongeëvenaard.
“The most sublime noise that has ever penetrated into the ear of man,” schreef E.M. Forster over de vijfde symfonie. Maar het had net zo goed over Mozarts Mis kunnen gaan. Samen met het Orkest van de Achttiende Eeuw laat het Vlaams Radiokoor horen hoe subliem dat écht klinkt.
Programma
Ludwig van Beethoven
Symfonie nr. 5 in c, op. 67
Wolfgang Amadeus Mozart
Mis in c, KV 427/417 ‘Grosse Messe’
CONCERT MET PAUZE (120')
met de steun van Beside Tax Shelter en de Belgische Taxshelter
vlaams radiokoor live
praktisch
🎫 TICKETS
€52 > €32
📍 CHASSÉ THEATER
Claudius Prinsenlaan 8, 4811 DK Breda (NL)